امروز شمسی

از اینکه با نظراتتان ما را راهنمائی می کنید، سپاسگذاریم ، از انتهای مطلب با ثبت نظرات و پیشنهاداتتان ما را در ادامه این راه یاری کنید
  آرشیو مجلات  آرشیو مجلات   فراخوان مقالات  فراخوان مقالات   تماس با ما  تماس با ما   گالری تصاویر  گالری تصاویر   ارسال مقالات  ارسال مقالات   صفحه اول  صفحه اول  

  خبرهای برگزيده
شناسایی و معرفی دست خط های شیخ حر عاملی موجود در مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک
تفسیر کتاب الله و نسخه های آن
دو مرآة الکمال به كوشش: محمدعلی عیوضی
رساله در تعلیم اصول خط شمـــس‌الــدّیــن محمّــــد فطـــابی تبریـــزی
قطعاتِ مولانا کاتبی تُرشیزی(م 839ق)
کتاب‌شناسی حضرت زینب(ع)
سبـــعۀ سيّــــاره هفت‌بند در جواب هفت‌بند كاشی
انتشار ميراث شهاب شماره 72-73 ويژه تابستان و پاييز 1392
سفرنـامه حجـاز و عتبـات
پير تعليم ***صد و ده استقبال از قصيده شينيه خاقاني***
اولين مستدرک صحيفه سجاديه
ضرورت تدوین کتاب شناسی‌های موضوعی
گزارش سفر به مسکو و سنت پترزبورگ
نامه‌هاي هنـد

  آخرين اخبار
فال نامه رباعیات ابوسعید ابوالخیر
سندی در قرائت قرآن از: مصطفی قاری
دستنوشته­ هایی دربارۀ حضـرت مهدی(عج) موجود در كتابخانه آیت الله العظمی مرعشی نجفی(ره)
شـــــرح نُسَــــخ یادداشت دوم: كهن ترین نسخه احتجاج طبرسی
فهرست ترجمه­ های فارسی آثار سید مرتضی (ره)
كتاب­شـناسی و مقاله شناسی نظریه «صرفه»
رســـالة «نيّات الحج»
كتابشــــــناسی تقیّـــــه
نمونه ای موردی از: تقیۀ عالمی امامی در دمشق قرن دهم با ادعای پیروی از مذهب فقهی شافعی
اجازات شیخ أعظم مرتضی انصاری
  پربيننده ترين اخبار
  اوقات شرعی



  آرشيو :

فال نامه رباعیات ابوسعید ابوالخیر ( کتابشناسی )

پژوهش در چگونگی رابطه پدیده فال و رباعیات شیخ ابوسعید ابی الخیر با تحقیق در نسخه منحصر به فرد موجود از رساله فال ابوسعید
14/12/1395


سندی در قرائت قرآن از: مصطفی قاری ( اجازات و تقریظها )

در این مقاله، مصطفی تبریزی به بیان سند قرائت استادش محمد رضا قاری السبزواری تحت عنوان «فصل پنجم» رساله­اش به شرح مي پردازد
14/12/1395


دستنوشته­ هایی دربارۀ حضـرت مهدی(عج) موجود در كتابخانه آیت الله العظمی مرعشی نجفی(ره) ( کتابشناسی )

پس از پایان دوره تربیت مربّی در آموزشگاه مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در کتابخانه آن مرکز مشغول تحقیق و مطالعه در عرصه مهدویت بودم که یکی از دوستان کتابدار آنجا، با توجه به اطلاع از همکاری اینجانب با کتابخانه بزرگ حضرت آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی(ره) پیشنهاد تهیه فهرست نسخ خطی این کتابخانه در زمينۀ مهدويت را مطرح کردند که مورد استقبال اینجانب واقع گردید.
14/12/1395


شـــــرح نُسَــــخ یادداشت دوم: كهن ترین نسخه احتجاج طبرسی ( نسخ خطی )

كتاب الاحتجاج على أهل اللجاج، تالیف ابومنصور احمد بن على بن أبى طالب طبرسى (قرن 6 ق)، اثر معروف و مشهورى است كه مؤلف در آن گفتگوها و مناظره هاى حضرت پیامبراكرم؟ص؟ و ائمه معصومين؟عهم؟ را با مخالفان و منكران دین و مذهب جمع آورى نموده است. این كتاب بارها به چاپ رسیده، و نسخه های خطی متعددی از آن در دست است. در اين يادداشت كهن­ترين نسخۀ كتاب احتجاج معرّفی می­شود.
14/12/1395


فهرست ترجمه­ های فارسی آثار سید مرتضی (ره) ( نسخ خطی )

ساده ‏ترین راه دستیابی به افکار و اندیشه‏های اندیشمندان سایر زبانها ترجمۀ آثار آنها به زبان مقصد است. ترجمه در واقع پیوند دهنده فرهنگی به فرهنگ دیگر است
14/12/1395


كتاب­شـناسی و مقاله شناسی نظریه «صرفه» ( کتابشناسی )

یکی از بحثهای مهمّ و پردامنه «علوم قرآنی» بحث از اعجاز قرآن است. مسأله‏ای که قرآن‌پژوهان در بحث اعجاز به دنبال پاسخ آن هستند این است که اعجاز قرآن کریم از چه جهت است؟ و در آیات تحدّی به کدام ویژگی قرآن تحدّی صورت گرفته است؟
14/12/1395


رســـالة «نيّات الحج» ( رساله های تصحیحی )

جمال الدين أبوالعباس، أحمد بن محمد بن فهد، الأسدي الحلي(756-841 هـ) الفقيه و العارف الشيعي البارز في القرن الثامن والتاسع الهجري،ترك هذا الفقيه أعمالاً متعدّدة في مختلف مجالات العلوم الإسلامية، سيما في الفقه الشيعي.
14/12/1395


كتابشــــــناسی تقیّـــــه ( کتابشناسی )

امّا واقعیت آن است كه هنوز بسیارى از پرسش‏ها راجع به تقیه بي ‏پاسخ مانده یا آن‏كه پاسخ مناسب و دقیقى به آنها داده نشده است.بدیهى است شناسایی رساله ‏ها و تك‏ نگاري‏هاى عالمان شیعه در این زمینه و تصحیح ارائه آنها در یك مجموعه به ترتیب تاریخى فوائد متعددى دارد
14/12/1395


نمونه ای موردی از: تقیۀ عالمی امامی در دمشق قرن دهم با ادعای پیروی از مذهب فقهی شافعی ( کتابشناسی )

در سراسر تاریخ اسلام شیعیان عمل به کاری که در سنّت فقهی تقیه نامیده می شود، به هنگام حضور در محافل علمی یا برای کاستن از پیامد های تبعیض های در میان جوامع با اکثریت سنّی می کرده اند
14/12/1395


اجازات شیخ أعظم مرتضی انصاری ( اجازات و تقریظها )

صدور اجازات اجتهادیه و روائیه و حسبیه و ذکریه جزء شؤونات علمای سلف محسوب می‌گردیده است و بخش مهمی از امورات مردم از طریق همین اجازات به انجام می‌رسیده است و علما نیز به اغراض گوناگون خود را مقیّد به کسب اجازه و اعطاء اجازه می‌دیدند.
14/12/1395


الشيخ إبراهيم ابن الحاج عليّ السُكّريّ الحلّيّ ( اجازات و تقریظها )

بضم السين المهملة وفتح الكاف المشددة وفي آخرها الراء، نسبة إلى بيع السُكّر وعمله، وَعُرفَ به جماعة. وبكسر السين وسكون الكاف وفي آخرها الراء - نسبة إلى سِكْر وهو جد أبي الحسن عليّ بن الحسن بن طاووس بن سِكْر بن عبد الله الواعظ السِكْري الديرعاقولي، والظاهر أنّ المترجم نسبة إلى الأوّل.
14/12/1395


قوام الدين كربالی(زنده در 839 هـ. ق) و ( تراجم )

هسته مرکزی حوزه علمی _ كلامی شیراز در سده نهم را می­توان در شش طبقه گنجانید، در طبقه اوّل شریف جرجانی (816 ه.ق) قرار دارد که میراث حوزه­های آذربایجان و ماوراءالنهر را به شیراز منتقل ساخته است و در حقیقت پایه گذار این حوزه می­باشد
14/12/1395


عبدالرّحیم بن معروف رازی (زنده در 860 ه.ق) بر پایه مدارک نویافته، به همراه بخشی از «رسالة التحقیق و دفع الإشکال عن تعریفنا لعلم المعانی» ( تبار شناسی(انساب) )

اوّلین بار میرزا عبداللّه اصفهانی (1130 ه.ق) در ریاض العلماء از شخصی به نام عبدالرّحیم بن معروف یاد نموده و کتاب نیل المرام او را معرفی کرده است
14/12/1395


سخن سردبير ( يادداشت سردبير )

اكنون كه میراث شهاب به دورۀ جوانی خود رسیده و بیست و دو بهار از عمرش می گذرد، مناسب می نماید مروری بر محورها و اهداف نشر این فصلنامه داشته باشیم و به پرسش های پژوهشگران عزیز دربارۀ چگونگی نگارش مقاله برای این دفتر پاسخ دهیم؛ گرچه نگاهی به شـماره های گذشته تا حدودی روشنگر راه در پیش گرفته نشریه است.
14/12/1395


شناسایی و معرفی دست خط های شیخ حر عاملی موجود در مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک ( نسخ خطی )

شناسایی و معرفی دست خط های شیخ حر عاملی موجود در مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک مجتبی عباس نژاد متانکلائی، عصمت مومنی ، محمد وفادار مرادی
24/3/1395


دست نوشت‌های آیت الله مرعشی نجفی در «گنجینه قرآن» آستانه مقدسه قم ( نسخ خطی )

مرجع بزرگوارمرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی (ره) یکی از شخصیت های جاودانه روزگار ماست. ایشان با بنیان کتابخانه بی نظیر و فراهم آوری نسخه های خطی حق فراموش نشدنی بر تک تک اهل دانش وپژوهش دارد.
9/1/1395


نقدی بر تحقیق ( مجله میراث شهاب )

رسالۀ أربعون حدیثاً به زبانِ عربی و در احادیثِ معتبرۀ شیعه توسّطِ علّامه محمّد تقی مجلسی رحمه الله نگاشته شده است، جنابِ فاضلِ محقّق علی صدرائی خوئی زید عزّه این رساله را تحقیق نموده و در اوّلین شماره از میراث حدیث شیعه آن را منتشر ساخته اند، در تحقیقِ ایشان ما 12 نکتۀ قابلِ نقد یافتیم که به ذکرِ آن ها و تصحیحشان می پردازیم..
3/9/1394


کتاب­شناسی باباطاهر همدانی ( کتابشناسی )

مقدمه پیرامون کتاب­شناسی باباطاهر، تاکنون کار جامعی صورت نگرفته است. استاد پرویز اذکائی ابتدا در مجله­ی هنر و مردم، اشاراتی کلّی به برخی از چاپ­ها و نسخه­های خطی دوبیتی­های باباطاهر داشته است(اذکائی، 1354: 73-76)؛ همین نویسنده طیّ مقاله­ای، فهرستی کامل­تر از پژوهش­های صورت گرفته بر روی آثار بابا، تحت عنوان «کتاب­شناسی باباطاهر» به دست داده است(اذکائی،1375: 145-160). استاد ابوالقاسم رادفر نیز در مقاله‌ی «باباطاهر و خاورشناسان»، از خاورشناسانی که به نوعی درباره‌ی آثار باباطاهر تحقیق کرده­اند، سخن گفته­ است(رادفر، 1379: 160-172).
1/12/1393


نخب المناقب و نویسنده آن ( کتابشناسی )

در زمان و دوران پرماجرای اسلامی که حق تعالی به رسول خود آیین جدید و راه سعادت بشر را وحی و القاء فرمود، بیان مناقب و فضائل و به دنبال آن ملاک گزینش و تعیین شخصیت های تأثیر گذار و الگو در جامعه مورد نظر دین الهی اسلام مطرح و از سوی رسول گرامی اسلام(سلام الله) به امت موحد و جویای راه نجات و هدایت ملاک های جانشین خود و رهبر جامعه اسلامی و الهی بیان گردید. پس از ارتحال پیامبر خاتم(سلام الله)معیار و ملاکی که حضرتش از سوی خداوند متعال به پیروان خود ابلاغ فرموده بود، مورد توجه قرار نگرفت و نگرش های جاهلی و تعصب های قومی و عقده ها و کینه ها و دشمـنی‌های شخصی و پیشین در دلها مانده، بروز کرد و ملاک مداری و ارزش محوری و شایسته سالاری در انتخاب جانشین پیامبر خدا و رهبری دینی جامعه را همانند توصیه ها و ملاک هایی که حضرتش از سوی خداوند متعال اعلام کرده بود، کنار گذاشته، بر اساس سلایق قبیله ای و قوم گرایی که ملاک دوران پیش از اسلام و بدور از معنویت و ارزش واقعی بود، به اضافه کینه ورزی و دشمـنی‌های در دل نهفته رسول خدا و اهل بیتش صلوات الله علیهم اجمعین، افرادی را به عنوان خلیفه برگزیده، و بر امت اسلامی تحمیل کردند و به مرور زمان بخشی از جامعه ملاک اصلی و شایسته گرایی را در انتخاب حاکمان و مدیران جامعه به فراموشی سپردند. البته در میان امت اسلامی پیشوایان راستین و بخش اندکی از امت اسلامی جان بر کف نهاده و پرچمی را که فرستاده خداوند متعال برافراشته بود همچنان به اهتزار در می آوردند و ملاک ها و معیار های اساسی را به نسل های بعدی منتقل می کردند.
1/12/1393


دو رساله در سلوک علمی و عملی محمدحسن بن ملا مصطفی خوئینی ( فهارس نسخ خطی )

مقدمـه در طول تاریخ بشری تحصیل دانش برای انسانها از مهمترین نیازها بوده است. زیرا تمام انسانها در طول زندگی در پی رسیدن به اغراضی بوده و هستند. رسیدن به یک غرض برای کسی معنا دارد که دارای آن غرض نیست، زیرا که تحصیل حاصل محال می­باشد. با توجه به این مسئله مشخص می­شود که هر ذوغرضی قبل از رسیدن به آن هدف در مقام قوّه است و پس از رسیدن مرحله فعل را دارا شده است. خروج از قوّه به سوی فعل تنها یک راه دارد که حرکت نامیده می­شود. حرکت برای انسان به وسیله اموری ممکن می­گردد که ما آنها را فعل و انفعال انسان می­نامیم. فعل و انفعال انسان هنگامی او را به سوی تکامل رهنمون می­شود که از قوای مختصّه­ی وی نشأت بگیرند؛ یعنی عقل عملی....
1/12/1393


وقایع قحطی 1288ق در ساوه میرزا سید احمد حسینی ساوجی(1304ق) ( فهارس نسخ خطی )

مقدمـه « گفتم الهی،اگر قصه اندوهگینان برتو بخوانم آسمــان و زمین خون گریند» شیخ ابوالحسن خرقانی یادداشتی گزیده تر و کامل‌تر ازاین یادداشت درباره قحطی سال 1288 نوشته نشده است: «در سنه هزار و دویست و هشتاد و هشت چنان گرانی شد که نون پنجاه و یک هزار دینار سفید بود و مردم همه مردند و چنان کم آبی شد که سه سال هیچ باران نیامد و برنج باری نه تومان شد و مردم گوشت میته می خوردند و گوشت آدم هم خوردند و گوشت گربه خوردند، خلاصه بسیار مردم از گرسنگی مردند1288»
1/12/1393


سفرهای حجّ خاندان فیض كاشانی براساس دو نسخه خطی 8446 و 8447 كتابخانه آیت الله العظمی مرعشی(رحمة الله) ( فهارس نسخ خطی )

مقدمـه به تازگی كوششی بایسته را در میان برخی پژوهشگران و فهرست‌نگاران مخطوطات مشاهده می‌كنیم. آن‌ها می‌خواهند با نگاه جدّی و دوباره به مجموعه‌ها، جُنگ‌ها، مُنشآت،‌ بیاض‌ها و سفینه‌ها، گمشده‌های خود را در آن‌ها بیابند. آنان نیز برای شناسایی نسخه‌های خطی‌ای كه آغاز و پایان آن‌ها افتاده، و در فهرست‌ها از آن‌ها و مؤلّفان آن‌ها ناشناخته یاد شده اهتمام می‌ورزند، زیرا بر این باورند كه با اینگونه تلاش‌ها، حلقه‌های مفقوده بسیاری از پژوهش‌ها تكمیل، و به بسیاری از پرسشها پاسخ داده می‌شود. به راستی اگر اطلاعاتی كه در اوّل و آخر نسخه‌ها درج شده در فهرست‌ها بیاید، و به هنگام معرفی مجموعه‌ها، با تأمّل و حوصله، محتوای ریز و درشتشان فهرست شود، حتی از یك بیت شعر، یك تاریخ ولادت یا وفات، یك تاریخ سفر، یك كلمه لقب و ... سرسری عبور نشود چه حجمی از اطلاعات مفید برای پژوهش‌ها و پژوهشگران عرضه خواهد
1/12/1393


قصیده‏ای از حیران یزدیدر استقبال قصیده مرآت الصفای خاقانی ( ادبیات )

مقدمـه زندگی حیران یزدی ملّا غلامرضا یزدی متخلّص به «حیران» از شعرا و خوش‌نویسان سده سیزدهم و اوایل سده چهاردهم و از گویندگان دوره بازگشت ادبی است. بنابر نوشته‌ تذکره میکده،‌که درباره‌ شعرای یزد در دوره‌ قاجاریه نوشته شده است، وی فرزند ملّا اسمـاعیل کفّاش است. حیران با توجّه به استعداد فطری در کسب علم و دانش از پرداختن به شغل پدر خودداری کرده و به کسب علم و دانش در کسوت طلبگی پرداخت. تمام عمر خود را در مصلّای صفدرخان یزد به سر برد و با ارباب علم و دانش و اصحاب آداب و رسوم، همنشین شد. وی با آنکه در سلک طلّاب علوم دینی بود شب و روز با شعرا و ظُرفا در رفت و آمد بود. او علاوه بر شاعری خطّ نسخ را نیکو می‌نوشت و زندگی خود را از طریق کتابت تأمین می‌کرد.[1] «وی در دوره محمّد ولی میرزا حاکم یزد می‌زیست و به مدح او می‌پرداخت.»
1/12/1393


شینیۀ در مدح و منقبت امام رضا(علیه السلام) ( ادبیات )

در فصلنامۀ وزین «میراث شهاب» مقاله‌ای با عنوان «پیر تعلیم» (صد و ده استقبال از قصیدۀ شینیۀ خاقانی) نوشتۀ سید رضا باقریان موحد منتشر شده است (باقریان موحد، 1390: 102-77). نویسندۀ محترم پس از دوسال مقاله‌ای دیگر با عنوان «تکملۀ پیر تعلیم» در همان نشریه به چاپ رساند (باقریان موحد، 1392: 246-240)؛ چنان‌که از عنوان مقالۀ دوم پیداست، این مقاله ادامۀ بحث مقالۀ اول، البته به همراه یک شینیۀ کامل از شرعی شیرازی شاعر قرن یازدهم هجری است.
1/12/1393


حکیم ری فهرستِ آثار دستنویس فیلسوف و پزشک نامی، ابوبکر محمّد بن زکریای رازی در کتابخانه بزرگ حضرت آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی(ره) ( فهارس نسخ خطی )

مقدمه ابوبکر محمّد بن زکریای رازی، مشهور به <جالینوس عرب> و <طبیب مسلمین> پزشک، فیلسوف، شیمی‌دان و فیزیک‌دان سترگِ ایرانی که افزون بر کشف الکل و جوهر گوگرد (اسید سولفوریک)، آثار فراوانی، به خصوص در زمینه دانش پزشکی، از خود برجای نهاده است. بنا به گفته جرج سارتن (پدر تاریخ علم)، <رازی بزرگ‌ترین پزشک ایران در زمان قرون وسطی بود>
1/12/1393


تفسیر کتاب الله و نسخه های آن ( فهارس نسخ خطی )

دانش و آگاهی ما از مسائل فرهنگی جامعۀ زیدیان ایران در قرون هفتم تا دهم هجری بسیار اندک است، هر چند آثار تاریخ نگاری از برخی ادوار قرون اخیر در دست است اما توجه اصلی متون اخیر بر تاریخ سیاسی است. یکی از مهمترین متون متداول تألیف شده در قرن هفتم هجری توسط عالمی زیدی به نام ابوالفضل بن شهردویر (دبیر) بن یوسف بن ابی الحسن گیلانی، اثری تفسیری مشهور به تفسیر کتاب الله است. نوشتار حاضر ضمن بررسی دربارۀ فرد اخیر و دیگر وابستگان خاندان او، به شناسایی نسخه های مختلف تفسیر اخیر که عموما به عنوان قرآن یا تفسیر کشاف در فهارس معرفی شده، می پردازد.
1/12/1393


قصيده ي عاشورايي از صائب تبريزي ( ادبیات )

قصیده‌اي در مصیبت حضرت سیّدالشّهدا (عليه السلام) از صائب تبریزی که در تصحیح شش جلدی استاد قهرمان نیست.
18/9/1393


مقاله ( مجله میراث شهاب )

14/9/1393


فهرست نسخ خطی متفرقه اصفهان (قسمت اول) ( فهارس نسخ خطی )

اصفهان دارالعلم شرق و كانون پررونق فرهنگ و ادب و هنر در طی قرون متوالی بوده و ره‌آورد آن انبوهی از آثار علمی و تحقیقی است كه در سراسر قلمرو اسلامی مورد استفاده می‌باشد. بدیهی است كه چنین مركزی بشتر ین آثار مكتوب خطی را نیز دربر داشته باشد و تاكنون نیز كه بشتر آكنده‌های آن پراكنده گشته است در گوشه و كنار می‌توان نفایس ارزنده‌ای را سراغ گرفت
16/6/1393


دو مرآة الکمال به كوشش: محمدعلی عیوضی ( رساله های تصحیحی )

ضرورت آگاهی از تاریخ علم و شیوه ی تحصیل و مراتب درسی گذشتگان بر کسی پوشیده نیست؛ زیرا این جستارها می تواند راه فراروی ما را در پیشرفت علمی و تحصیلی روشن نماید، از طرفی نکات مثبت آنها الگوی ما قرار می¬گیرد و از جهتی کاستی های آنها تجربه ای می شود برای عدم تکرار. نیز در مسائل جزئی علوم آگاهی از روند تاریخی آن مسئله چه در علم و چه در نزد مؤلف راهگشای بزرگی در رسیدن به نوآوری می باشد. این همه انگیزه ای است قویّ برای پژوهش در زمینه. یکی از خاستگاههای این پژوهش رسائل مفرده ای هستند که پیرامون این موضوعات نگاشته شده است. در شمـاره پناشد میراث شهاب رساله¬ای از ملّا محمّد جعفر خراسانی و اکنون دو رساله از محمّد حسن بن ملّا مصطفی خوئینی را به ساحت پژوهشگران عرصه¬ی علم تقدیم می داریم.
16/6/1393


مصباح النجاة فی اسرار الصلاة اثر کیست؟ ( کتابشناسی )

کتاب مصباح النجاة فی اسرار الصلاة یا با عنوان اصلی «صباح النجاة فی اسرار الصلاة وسرّالاستغفار بین النشأتین» در موضوع فلسفه و اسرار عرفانی نماز در سال 1252 ق در اصفهان به نگارش رسیده است.
16/6/1393


تضمین هفت‌بند کاشی از: میر ضامن علی ( ادبیات )

میرزا عبدالله افندی، کتابشناس برجستۀ عصر صفوی بر این باور است که سه نفر در تشیّع ایران نقش داشتند: شیخ حسن کاشی (سده 7- 8)، علّامه حلّی (م726)، محقّق کرکی (م940). این سخن، حقّ است و بدون تردید افندی آن را از سر علم و اطّلاع گفته است.
15/6/1393


برخى منابع فارسى در علم انساب ( تبار شناسی(انساب) )

در شمـار‍‍ 73 مجلۀ میراث شهاب برخی منابع عربی موجود در كتابخانۀ برزگ آیت‌الله مرعشی در موضوع علم انساب معرفی و به نظر خوانندگان گرامی رسید. اینك درنگی می‌نماییم بر 75 اثری كه به فارسی در موضوع انساب در این كتابخانه گرد آمده است. امید اینكه در آینده فهرست تحلیلی جامعی از منابع موجود در بخش انساب تهیه و به محضر دانشوران تقدیم گردد.
15/6/1393


آیت ‏اللَّه العظمی مرعشی نجفی و سادات آذربایجان ( تبار شناسی(انساب) )

بر صاحبان فكر و اندییشه پوشیده نیست كه تبارشناسی قبل از بعثت پیامبر رحمت ‏و مهربانی در بین عرب جاهلیت رواج داشته و پس از اسلام نیز این علم شریف در قرون مختلف، توسط دانشمندان اسلامی ادامه یافته است. یكی از شخصیت‏ های ‏بزرگ معاصر كه در علوم مختلف و بویژه در علم نسب‏ شناسی ید طولایی داشته،بزرگ نسّابه زمان آیت‏ اللَّه العظمی سید شهاب‏ الدین مرعشی نجفی(ره) است كه بحق احیاگر این علم شریف در عصر حاضر بوده است.
15/6/1393


انتشار فصلنامه ميراث شهاب شماره 75 ، بهار 93 ( مجله میراث شهاب )

15/6/1393


احوال و حكايات جالب توجه افغانستان و كابل و بخارا و خيوه و خوقند ( خبرهاي تصويري )

انتشارات كتابخانه بزرگ آيت الله العظمی مرعشي نجفی منتشر كرد.
4/3/1393


انتشار آخرین اثر ابن ابی جمهور احسائی: شرح علی الباب الحادی عشر ( رساله های تصحیحی )

آخرین اثر ابن ابی جمهور احسائی با نام «شرح علی الباب الحادی عشر» منتشر شد.
19/12/1392


معجم المخطوطات النجفيه (دليل فهارس المكتبات العامه في النجف الاشرف) ( تازه ها )

4/12/1392


كتابخانه آستانه حضرت ابوالفضل(ع) در كربلا منتشر كرده است. ( تازه ها )

4/12/1392


بقايا الاطياب فی تتمه الكنی و الالقاب ( تازه ها )

3/12/1392


نوادر المصاحف المخطوطه فی خزانه العتبه العلويه المقدسه ( تازه ها )

3/12/1392


دليل مخطوطات مؤسسه كاشف الغطاء العامه(قسم الذخائر للمخطوطات) ( تازه ها )

3/12/1392


الزهرات الزويه في الروضه البهيه ( تازه ها )

3/12/1392


تكملۀ پیر تعلیم چند استقبال دیگر از قصیدۀ شینیۀ خاقانی ( تازه ها )

قصیده مرآت الصفای خاقانی که با نام «قصیده شینیه» شهرت یافته است از همان آغاز سرایش تاکنون، مورد توجه بیشتر شاعران به ویژه شاعران عارف‌مسلک قرار گرفته و استقبال‏های بسیاری از آن در طول تاریخ ادبیات فارسی انجام پذیرفته که در تاریخ ادبیات فارسی کم‌نظیر است.
3/12/1392


شرح‌حال و فهرست آثار آیت‌الله سید راحت‌حسین گوپال‌پوری(ره) ( تراجم )

وی در ابتدای ماه ذی‌قعده سال 1319ق برای ادامه تحصیل به سوی شهر لکهنؤ کوچ کرد و آن‌جا در مدرسه حسین‌آباد که الآن به نام سلطان المدرس معروف است، پذیرفته شد. اتفاقاً ایام امتحانات نزدیک بود و مواد امتحانی او کتاب الطهاره شرح لمعه بود.او در طول دو ماه خود را برای امتحان آماده ساخت و نفر دوم هم‌دوره خویش گردید. از این به بعد در تمام امتحانات که در آن‌جا می‌داد نفر اول می‌شد
3/12/1392


كتاب العمده ابن‌بطريق و تداول آن در ميان زيديه ( نسخ خطی )

بر اساس مجموعه خطی که بخشی از آن را عالم نامور یمنی عبدالله بن زید عنسی (متوفی 667ق/1268م) و بخش دیگری از آن را خواهرزاده‌اش محمد بن اسعد کتابت کرده و مشتمل بر آثاری در خصوص آیات قرآنی نازل در حق علی بن ابی‌طالب و اهل بیت(ع) و احادیث در شأن علویان به نقل از منابع سنی می‌باشد، تداول روایت کتاب العمدة_اثری تألیف‌شده توسط عالم امامی ابن‌بطریق حلی (متوفی 600ق/1203-1204م یا 601ق/1204-1205م)_ یکی از سه کتاب آمده در مجموعه در میان زیدیان یمنی به تفصیل مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است
30/11/1392


شهدی از شكرستان هند(بخش چهارم) ( چاپ های سنگی )

با عنایت حضرت بارى، در شمـاره‏هاى قبل صد و پنجاه نسخه از آثار نفیس چاپ كهن شبه قاره معرفى گردید. در این شمـاره پنجاه نسخه دیگر تقدیم خوانندگان محترم میگردد.
29/11/1392


رساله در طريق تحصیل‌ علم محمدجعفر خراسانی (1080-1152ق) ( نسخ خطی )

آدمی در انجام هر کاری به دنبال هدفی است و مهمترین وسیلۀ نیل یا عدم نیل به اهداف آگاهی یا عدم آگاهی به راه و مسیر رسیدن به هدف می‌باشد. از این رو امیرالمؤمنین علی(ع)می فرماید:ما من حرکة الّا وأنت محتاج فیها الی المعرفة.
28/11/1392


مناقب حضرت فاطمه رضي الله عنها تأليف دانشمندی از اهل سنّت ( نسخ خطی )

در شبی باصفا، دوست گرامی و بافضيلت، جناب مستطاب، آقای حسین متقی زنجانی، تحفه و هدیه‌ای از كشور كهن و باسابقه _كه زمانی مركز امپراتوری بزرگ اسلامی بود _ ارائه كردندكه نام بی‌بی دو عالم دخت نبیّ و جفت ولیّ و مام حسنین(ع) در عنوان آن می‌درخشید.
27/11/1392


ابن‌العودی و کتاب بغیة المرید ( تراجم )

سنّت شرح حال‌نگاری و ویژگی‌های ادبی آن از مسائلی است كه کمتر مورد توجه قرار گرفته. با این حال بررسی ادبیات تراجم‌نگاری، خاصّه تک‌نگاری‌ها، برخی خصوصیات خاص حاکم بر این شکل ادبی را نشان می‌دهد.
26/11/1392


Page :  1   2   3   >   >>> 


shahab-news.com

استفاده از مطالب با ذکر منبع و درج لینک اینترنتی بلامانع است.

برنامه نويسی : ايمن ديتا