امروز شمسی

از اینکه با نظراتتان ما را راهنمائی می کنید، سپاسگذاریم ، از انتهای مطلب با ثبت نظرات و پیشنهاداتتان ما را در ادامه این راه یاری کنید
  آرشیو مجلات  آرشیو مجلات   فراخوان مقالات  فراخوان مقالات   تماس با ما  تماس با ما   گالری تصاویر  گالری تصاویر   ارسال مقالات  ارسال مقالات   صفحه اول  صفحه اول  

  خبرهای برگزيده
شناسایی و معرفی دست خط های شیخ حر عاملی موجود در مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک
تفسیر کتاب الله و نسخه های آن
دو مرآة الکمال به كوشش: محمدعلی عیوضی
رساله در تعلیم اصول خط شمـــس‌الــدّیــن محمّــــد فطـــابی تبریـــزی
قطعاتِ مولانا کاتبی تُرشیزی(م 839ق)
کتاب‌شناسی حضرت زینب(ع)
سبـــعۀ سيّــــاره هفت‌بند در جواب هفت‌بند كاشی
انتشار ميراث شهاب شماره 72-73 ويژه تابستان و پاييز 1392
سفرنـامه حجـاز و عتبـات
پير تعليم ***صد و ده استقبال از قصيده شينيه خاقاني***
اولين مستدرک صحيفه سجاديه
ضرورت تدوین کتاب شناسی‌های موضوعی
گزارش سفر به مسکو و سنت پترزبورگ
نامه‌هاي هنـد

  آخرين اخبار
فال نامه رباعیات ابوسعید ابوالخیر
سندی در قرائت قرآن از: مصطفی قاری
دستنوشته­ هایی دربارۀ حضـرت مهدی(عج) موجود در كتابخانه آیت الله العظمی مرعشی نجفی(ره)
شـــــرح نُسَــــخ یادداشت دوم: كهن ترین نسخه احتجاج طبرسی
فهرست ترجمه­ های فارسی آثار سید مرتضی (ره)
كتاب­شـناسی و مقاله شناسی نظریه «صرفه»
رســـالة «نيّات الحج»
كتابشــــــناسی تقیّـــــه
نمونه ای موردی از: تقیۀ عالمی امامی در دمشق قرن دهم با ادعای پیروی از مذهب فقهی شافعی
اجازات شیخ أعظم مرتضی انصاری
  پربيننده ترين اخبار
  اوقات شرعی



  آرشيو :  

قصیده‏ای از حیران یزدیدر استقبال قصیده مرآت الصفای خاقانی
مقدمـه زندگی حیران یزدی ملّا غلامرضا یزدی متخلّص به «حیران» از شعرا و خوش‌نویسان سده سیزدهم و اوایل سده چهاردهم و از گویندگان دوره بازگشت ادبی است. بنابر نوشته‌ تذکره میکده،‌که درباره‌ شعرای یزد در دوره‌ قاجاریه نوشته شده است، وی فرزند ملّا اسمـاعیل کفّاش است. حیران با توجّه به استعداد فطری در کسب علم و دانش از پرداختن به شغل پدر خودداری کرده و به کسب علم و دانش در کسوت طلبگی پرداخت. تمام عمر خود را در مصلّای صفدرخان یزد به سر برد و با ارباب علم و دانش و اصحاب آداب و رسوم، همنشین شد. وی با آنکه در سلک طلّاب علوم دینی بود شب و روز با شعرا و ظُرفا در رفت و آمد بود. او علاوه بر شاعری خطّ نسخ را نیکو می‌نوشت و زندگی خود را از طریق کتابت تأمین می‌کرد.[1] «وی در دوره محمّد ولی میرزا حاکم یزد می‌زیست و به مدح او می‌پرداخت.»
1/12/1393


شینیۀ در مدح و منقبت امام رضا(علیه السلام)
در فصلنامۀ وزین «میراث شهاب» مقاله‌ای با عنوان «پیر تعلیم» (صد و ده استقبال از قصیدۀ شینیۀ خاقانی) نوشتۀ سید رضا باقریان موحد منتشر شده است (باقریان موحد، 1390: 102-77). نویسندۀ محترم پس از دوسال مقاله‌ای دیگر با عنوان «تکملۀ پیر تعلیم» در همان نشریه به چاپ رساند (باقریان موحد، 1392: 246-240)؛ چنان‌که از عنوان مقالۀ دوم پیداست، این مقاله ادامۀ بحث مقالۀ اول، البته به همراه یک شینیۀ کامل از شرعی شیرازی شاعر قرن یازدهم هجری است.
1/12/1393


قصيده ي عاشورايي از صائب تبريزي
قصیده‌اي در مصیبت حضرت سیّدالشّهدا (عليه السلام) از صائب تبریزی که در تصحیح شش جلدی استاد قهرمان نیست.
18/9/1393


تضمین هفت‌بند کاشی از: میر ضامن علی
میرزا عبدالله افندی، کتابشناس برجستۀ عصر صفوی بر این باور است که سه نفر در تشیّع ایران نقش داشتند: شیخ حسن کاشی (سده 7- 8)، علّامه حلّی (م726)، محقّق کرکی (م940). این سخن، حقّ است و بدون تردید افندی آن را از سر علم و اطّلاع گفته است.
15/6/1393


تصحيح جديد ديوان صباحي بيدگلي از روي هفت نسخه خطي
انتشارات اسوه منتشر كرد:تصحيح جديد ديوان صباحي بيدگلي از روي هفت نسخه خطي
9/10/1392


قطعاتِ مولانا کاتبی تُرشیزی(م 839ق)
پیش‌تـر در مقالـه‌ای با عـنوانِ «کاتبی تُرشیزی؛ زندگی و شعر او» در فصل‌نامۀ انجمن آثار و مفاخر فرهنگی (نامۀ انجمن، ویژۀ ادبیات، سال نهم، شمـارۀ اوّل و دوّم، بهار و تابستان 1388 شمسی) به بازبینـی در زندگـی و شعر این سخن‌پرداز شاخصِ عـصر تیموری (807-913ق) پرداختم وبا توجّه به کلیات دیوان وی _که قسمتِ عمدۀ آن، تا به امروز، هنوز در صورت دستنویس باقـی مانده_ و شماری کُتُبِ تذکره و دواوینِ شاعرانِ آن عصر _که در سال‌های اخیر به چاپ انتقادی و علمـی رسیده‌اند_ آگاهی‌های تازه‌ای از تاریخ ادبیّات تیموری به دسـت آمد و در آن نوشتار درج شد
24/8/1392


سبـــعۀ سيّــــاره هفت‌بند در جواب هفت‌بند كاشی
این پژوهش با بررسی میراث ارزشمـند ادبیات فارسی در آثار چاپ سنگی هند، یکی از سروده‌های ناشناخته در مدح و منقبت حضرت علی(ع)در شبه‌قاره را شناسایی و معرفی نموده است. سبعۀ سيّاره ترکیب‌بندی از میرزا قاسم‌علی اخگر حیدرآبادی که در اقتفا و تضمین از سرودۀ ارزشمـند هفت‌بند ملاحسن کاشی سروده شده و تا کنون در فرهنگ و ادب ایران‌زمین مورد شناسایی و عنایت قرار نگرفته است
18/8/1392


قصیده و قطعه در دیوان حالتی
قاسم بیک ترکمان متخلص به حالتی از شاعران عصر صفوی است. او در سرودن انواع قالبهای شعری مانند: غزل، قصیده، قطعه، رباعی، مثنوی، مهارت بسیار دارد و در هر یک به گونه ای ابداع و نوآوری خود را نشان داده است
15/7/1392


‌حالتي، وقوع‌گوي نوپرداز
قاسم بيک ترکمان متخلص به حالتي از شاعران اوايل قرن دهم هجري است که در دورة شاه طهماسب صفوي مي‌زيسته است. وي از جمله شاعران مستعد و توانمند پيرو مکتب وقوع است که ديوان اشعارش همچنان به صورت نسخه خطي باقي مانده است. وي در سرودن انواع قالب‌هاي شعري مهارتي تام دارد؛ اما غزليات ناب عاشقانه‌اش که بر مبناي روابط ميان عاشق و معشوق و جزييات آن شکل مي‌گيرد از برجستگي چشمگيري برخوردار است و بدون شک مطالعه و بررسي آن مي‌تواند بيانگر زواياي پنهان سير غزل در شعر فارسي باشد
26/6/1392


پير تعليم ***صد و ده استقبال از قصيده شينيه خاقاني***
در طول تاريخ ادبيات فارسي، شاعران بسياري بر اين چکامه نظيره سروده‏اند. به گفته امري شيرازي(قرن دهم)، نظامي گنجوي اولين شاعري است که بر اين قصيده، نظيره ساخته بوده که متأسفانه به دست ما نرسيده است.
3/5/1392


بررسي نسخه‌هاي خسرو و شيرين(با تأکيد بر شيرين و خسرو هاتفي)
مولانا عبدالله هاتفي خرجردي، از شاعرانِ بزرگ اواخر دوره‌ تيموري و اوايل عصر صفوي است. سال تولّد وي را با توجّه به ملاقاتش با شاه اسماعيل صفوي که در سال 916ق و در 94 سالگي شاعر اتّفاق افتاده، بايد 822ق دانست.
24/4/1392


گوهري هروي (1256ق) شاعر، خوشنويس، کاتب قرآن، منقبت‌سرا
محمدابراهيم گوهري، فرزند ملا آقا بابا بن حسن هروي، شاعر و خوشنويس بزرگ شهر هرات است که در طول عمر پربار خود، هميشه در راستاي احياي فرهنگ منقبت سرايي، منقبت‏نويسي و منقبت‏خواني تلاش مي‏کرد. حاصل اين مجاهدت علمي و فرهنگي او، سرودن شصت هزار بيت در حمد و نعت و منقبت و مصيبت اهل‌بيت و کتابت چند صد هزار بيت شعر در مناقب چهارده معصوم مي‏باشد
24/4/1392


تأثير سعدي شيرازي بر ادبيات تعليمي ترکيه
بوستان و گلستان سعدي در قرن چهارده ميلادي از منابع اصلي تأثيرگذار بر شعرا و نويسندگان زبان و ادبيات ترکي بوده است.
11/4/1392


انجمن ادبی فیض (بخش دوم)
بخش نخستین این مقاله، ‌در معرفی انجمن فیض، حاوی قسمتی از مطالب در شناسایی این نهاد فرهنگی در شبه قاره هند در شمـاره پیشین نشریه میراث شهاب به خوانندگان گرامی تقدیم شد
2/4/1392


سلطان محمّدصدقی استرآبادی
مولانا سلطان محمد،متخلص به صدقی، از عالمان و شاعرانِ شیعی‌مذهب، اواخر قرنِ نهم، در استرآباد پا به عرصۀ گیتی نهاده است.
22/3/1392


انجمن‌هاي ادبي هند انجمن ادبي فيض (بخش نخست)
نشست‌ها و انجمن‌هاي ادبي از رخدادهاي مهم اجتماعي فرهنگي، ‌علمي و بعضاً سياسي در يک جامعه است. قرن‌هاي پياپي رواج پارسي در هند موجب شده است بسياري از محافل و مجالس ادبي در اقصا نقاط شبه قاره تشکيل گردد
7/2/1392


ملا مهدي استرآبادي؛غزل‌پرداز دورة تيموري
در نهايت خوش طبعي و ملايمي، فقر و مسكنت را با كمال فهم و فضيلت جمع نموده
19/1/1392



shahab-news.com

استفاده از مطالب با ذکر منبع و درج لینک اینترنتی بلامانع است.

برنامه نويسی : ايمن ديتا