امروز شمسی

از اینکه با نظراتتان ما را راهنمائی می کنید، سپاسگذاریم ، از انتهای مطلب با ثبت نظرات و پیشنهاداتتان ما را در ادامه این راه یاری کنید
  آرشیو مجلات  آرشیو مجلات   فراخوان مقالات  فراخوان مقالات   تماس با ما  تماس با ما   گالری تصاویر  گالری تصاویر   ارسال مقالات  ارسال مقالات   صفحه اول  صفحه اول  

  خبرهای برگزيده
شناسایی و معرفی دست خط های شیخ حر عاملی موجود در مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک
تفسیر کتاب الله و نسخه های آن
دو مرآة الکمال به كوشش: محمدعلی عیوضی
رساله در تعلیم اصول خط شمـــس‌الــدّیــن محمّــــد فطـــابی تبریـــزی
قطعاتِ مولانا کاتبی تُرشیزی(م 839ق)
کتاب‌شناسی حضرت زینب(ع)
سبـــعۀ سيّــــاره هفت‌بند در جواب هفت‌بند كاشی
انتشار ميراث شهاب شماره 72-73 ويژه تابستان و پاييز 1392
سفرنـامه حجـاز و عتبـات
پير تعليم ***صد و ده استقبال از قصيده شينيه خاقاني***
اولين مستدرک صحيفه سجاديه
ضرورت تدوین کتاب شناسی‌های موضوعی
گزارش سفر به مسکو و سنت پترزبورگ
نامه‌هاي هنـد

  آخرين اخبار
فال نامه رباعیات ابوسعید ابوالخیر
سندی در قرائت قرآن از: مصطفی قاری
دستنوشته­ هایی دربارۀ حضـرت مهدی(عج) موجود در كتابخانه آیت الله العظمی مرعشی نجفی(ره)
شـــــرح نُسَــــخ یادداشت دوم: كهن ترین نسخه احتجاج طبرسی
فهرست ترجمه­ های فارسی آثار سید مرتضی (ره)
كتاب­شـناسی و مقاله شناسی نظریه «صرفه»
رســـالة «نيّات الحج»
كتابشــــــناسی تقیّـــــه
نمونه ای موردی از: تقیۀ عالمی امامی در دمشق قرن دهم با ادعای پیروی از مذهب فقهی شافعی
اجازات شیخ أعظم مرتضی انصاری
  پربيننده ترين اخبار
  اوقات شرعی



     پرونده روز :  میراث شهاب 86،زمستان95

فال نامه رباعیات ابوسعید ابوالخیر
پژوهش در چگونگی رابطه پدیده فال و رباعیات شیخ ابوسعید ابی الخیر با تحقیق در نسخه منحصر به فرد موجود از رساله فال ابوسعید
14/12/1395


سندی در قرائت قرآن از: مصطفی قاری
در این مقاله، مصطفی تبریزی به بیان سند قرائت استادش محمد رضا قاری السبزواری تحت عنوان «فصل پنجم» رساله­اش به شرح مي پردازد
14/12/1395


دستنوشته­ هایی دربارۀ حضـرت مهدی(عج) موجود در كتابخانه آیت الله العظمی مرعشی نجفی(ره)
پس از پایان دوره تربیت مربّی در آموزشگاه مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در کتابخانه آن مرکز مشغول تحقیق و مطالعه در عرصه مهدویت بودم که یکی از دوستان کتابدار آنجا، با توجه به اطلاع از همکاری اینجانب با کتابخانه بزرگ حضرت آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی(ره) پیشنهاد تهیه فهرست نسخ خطی این کتابخانه در زمينۀ مهدويت را مطرح کردند که مورد استقبال اینجانب واقع گردید.
14/12/1395


شـــــرح نُسَــــخ یادداشت دوم: كهن ترین نسخه احتجاج طبرسی
كتاب الاحتجاج على أهل اللجاج، تالیف ابومنصور احمد بن على بن أبى طالب طبرسى (قرن 6 ق)، اثر معروف و مشهورى است كه مؤلف در آن گفتگوها و مناظره هاى حضرت پیامبراكرم؟ص؟ و ائمه معصومين؟عهم؟ را با مخالفان و منكران دین و مذهب جمع آورى نموده است. این كتاب بارها به چاپ رسیده، و نسخه های خطی متعددی از آن در دست است. در اين يادداشت كهن­ترين نسخۀ كتاب احتجاج معرّفی می­شود.
14/12/1395


فهرست ترجمه­ های فارسی آثار سید مرتضی (ره)
ساده ‏ترین راه دستیابی به افکار و اندیشه‏های اندیشمندان سایر زبانها ترجمۀ آثار آنها به زبان مقصد است. ترجمه در واقع پیوند دهنده فرهنگی به فرهنگ دیگر است
14/12/1395


كتاب­شـناسی و مقاله شناسی نظریه «صرفه»
یکی از بحثهای مهمّ و پردامنه «علوم قرآنی» بحث از اعجاز قرآن است. مسأله‏ای که قرآن‌پژوهان در بحث اعجاز به دنبال پاسخ آن هستند این است که اعجاز قرآن کریم از چه جهت است؟ و در آیات تحدّی به کدام ویژگی قرآن تحدّی صورت گرفته است؟
14/12/1395


رســـالة «نيّات الحج»
جمال الدين أبوالعباس، أحمد بن محمد بن فهد، الأسدي الحلي(756-841 هـ) الفقيه و العارف الشيعي البارز في القرن الثامن والتاسع الهجري،ترك هذا الفقيه أعمالاً متعدّدة في مختلف مجالات العلوم الإسلامية، سيما في الفقه الشيعي.
14/12/1395


كتابشــــــناسی تقیّـــــه
امّا واقعیت آن است كه هنوز بسیارى از پرسش‏ها راجع به تقیه بي ‏پاسخ مانده یا آن‏كه پاسخ مناسب و دقیقى به آنها داده نشده است.بدیهى است شناسایی رساله ‏ها و تك‏ نگاري‏هاى عالمان شیعه در این زمینه و تصحیح ارائه آنها در یك مجموعه به ترتیب تاریخى فوائد متعددى دارد
14/12/1395


نمونه ای موردی از: تقیۀ عالمی امامی در دمشق قرن دهم با ادعای پیروی از مذهب فقهی شافعی
در سراسر تاریخ اسلام شیعیان عمل به کاری که در سنّت فقهی تقیه نامیده می شود، به هنگام حضور در محافل علمی یا برای کاستن از پیامد های تبعیض های در میان جوامع با اکثریت سنّی می کرده اند
14/12/1395


اجازات شیخ أعظم مرتضی انصاری
صدور اجازات اجتهادیه و روائیه و حسبیه و ذکریه جزء شؤونات علمای سلف محسوب می‌گردیده است و بخش مهمی از امورات مردم از طریق همین اجازات به انجام می‌رسیده است و علما نیز به اغراض گوناگون خود را مقیّد به کسب اجازه و اعطاء اجازه می‌دیدند.
14/12/1395


الشيخ إبراهيم ابن الحاج عليّ السُكّريّ الحلّيّ
بضم السين المهملة وفتح الكاف المشددة وفي آخرها الراء، نسبة إلى بيع السُكّر وعمله، وَعُرفَ به جماعة. وبكسر السين وسكون الكاف وفي آخرها الراء - نسبة إلى سِكْر وهو جد أبي الحسن عليّ بن الحسن بن طاووس بن سِكْر بن عبد الله الواعظ السِكْري الديرعاقولي، والظاهر أنّ المترجم نسبة إلى الأوّل.
14/12/1395


قوام الدين كربالی(زنده در 839 هـ. ق) و
هسته مرکزی حوزه علمی _ كلامی شیراز در سده نهم را می­توان در شش طبقه گنجانید، در طبقه اوّل شریف جرجانی (816 ه.ق) قرار دارد که میراث حوزه­های آذربایجان و ماوراءالنهر را به شیراز منتقل ساخته است و در حقیقت پایه گذار این حوزه می­باشد
14/12/1395


عبدالرّحیم بن معروف رازی (زنده در 860 ه.ق) بر پایه مدارک نویافته، به همراه بخشی از «رسالة التحقیق و دفع الإشکال عن تعریفنا لعلم المعانی»
اوّلین بار میرزا عبداللّه اصفهانی (1130 ه.ق) در ریاض العلماء از شخصی به نام عبدالرّحیم بن معروف یاد نموده و کتاب نیل المرام او را معرفی کرده است
14/12/1395


سخن سردبير
اكنون كه میراث شهاب به دورۀ جوانی خود رسیده و بیست و دو بهار از عمرش می گذرد، مناسب می نماید مروری بر محورها و اهداف نشر این فصلنامه داشته باشیم و به پرسش های پژوهشگران عزیز دربارۀ چگونگی نگارش مقاله برای این دفتر پاسخ دهیم؛ گرچه نگاهی به شـماره های گذشته تا حدودی روشنگر راه در پیش گرفته نشریه است.
14/12/1395


آرشيو ساير پرونده ها >>   


shahab-news.com

استفاده از مطالب با ذکر منبع و درج لینک اینترنتی بلامانع است.

برنامه نويسی : ايمن ديتا